Alla inlägg under juli 2008

Av Varemis - 27 juli 2008 23:54

I dag var städningen av burarna ingen höjdare. Gassande sol och olidlig värme och så ska man behöva släpa säckar, spån och hö, diska skålar osv för att inte tala om att bära alla djur ut och in mellan burar och hagar. Svettigt!!! Jag har möblerat om lite bland "grisarna" och nio av dem får nu bo i en av boxarna i mitt lilla "stall". Inne är nu bara mammorna med sina små, skinnysarna, ett par lakeland och mina lunkor. Ja och så Nasse förstås som just nu är dagispappa till två av syrrans små gossar som snart ska flytta till en tjej som fyller år.


Min cuyhona Bartoline har fått flytta hem igen och jag gjorde ett försök att sätta ihop henne i flocken där hon gått innan, men ack nej! Som en jädrans muräna for hon omkring och gjorde livet surt för alla de andra marsvinen. När hon till och med gav sig på de små skinnybebisarna fick jag nog och hon får nu bo hos kaninerna ett tag för att lugna ner sig. Dem har hon ingen möjlighet att skada i alla fall. Fast hon skrämde upp dem rejält med sitt morrande och fräsande! När jag skulle titta till dem så satt alla kaninerna i uteinhägnaden och vågade inte gå in i huset. Och då är den ena kaninen en belgisk jätte! En cuyhona med humör...


Freja börjar bli bra tjock så hon kommer att sättas i egen bur inom kort. Stor och klumpig är hon men hon ger sig inte utan ska tvunget upp i hängmattorna. Ser inte klokt ut...

Av Varemis - 23 juli 2008 23:48

Min lånehona Carefree har ju varit dräktig och jag har med spänd förväntan sett fram emot ungarna. Jag visste inte med säkerhet vem som var far till ungarna, Skinnyn Nasse eller kelisen Pelle som dog. Hur som helst så låg det fyra små honor i buren i dag, två skinnys och två lakeland så jag kunde raskt konstatera att det var Nasse som var den "skyldige". Mor och barn mår bra och de är så söta att man skulle kunna äta upp dem. Vilken fullträff av ungar dessutom...fyra honor, det har aldrig hänt förr. Det är jätteroligt med den fina kullen, men samtidigt lite synd då jag sett fram emot lite ungar av min gamla avelslinje av petar...

Av Varemis - 9 juli 2008 21:00

Efter två fina kullar har det nu gått illa två gånger. Kom ner i djurrummet i går och hittade två stora fina ungar hos Bonanza. Döda. Hon hade inte plockat ur dem ur hinnorna och förmodligen har de kvävt. Jag tror att hon blivit stressad av det massiva åskvädret som dundrade över byggden under natten och inte klarat att sköta det hon skulle stackarn. Sen var det ju hennes första kull också så hon har väl blivit helt överrumplad. Synd på så fina ungar! En hona och en hane, 177 resp 182 gram, rejäla i överkant kanske även om mamman är en cuy. Ingen av dem var polydaktyl heller. Det hade inte varit dumt med en rejäl lakelandhona för att få upp storleken bland mina skinny, förutsatt att temperamentet blivit ok naturligtvis. Vi får väl se nästa gång.


På kvällen satte förlossningen igång på gamla Trulsa. Tyvärr klarade hon inte det och både hon och ungen dog. Mycket tråkigt. Jag hoppades på det bästa, men tyvärr. Nu går jag och väntar på att CareFree ska få ungar så att jag kan se om det är Pelle eller Nasse som är far till ungarna.


I övrigt är det lugnt här hemma. Jag börjar min semester på fredag och det ska bli helt underbart! Bara pyssla med djuren och ta det lugnt. Tänkte organisera om mina marsvinspapper också så att jag hittar det jag vill ha när jag behöver det. Hopplöst att leta igenom en massa pappershögar när man letar efter en stamtavla.

Av Varemis - 3 juli 2008 21:32

Desiree har idag fött fyra små nakna sötnosar! Tre gossar och en liten tjej. Alla är pigga och fina och Desiree mår bra. Jätteroligt med lite nya ungar. Ytterligare fyra honor är dräktiga så det kommer att bli en liten babyboom framöver. Jag håller på att möblera om i djurrummet så att alla ska få plats efter behov. Det gäller att använda sin fantasi! Syrran har lovat att komma till mig inom kort och fota lite för att uppdatera hemsidan så bilder på de nya bebbarna kommer snart!

Ovido - Quiz & Flashcards