Alla inlägg under augusti 2008

Av Varemis - 17 augusti 2008 15:11

Det har dragit en liten otursvåg över marsvinsprojektet den senaste tiden. För någon vecka sedan blev Anna dålig. Hon lutade åt sidan, gick i högervarv och tippade omkull. Ögonen rullade i huvudet på henne emellanåt precis som om hon fick någon form av krampattack. Hjärnblödning, öronifektion som satt sig på balansnerven? Hur som helst så fick hon antibiotika, åt och drack gjorde hon hyfsat. Jag fick bara sätta mat och vatten lättigängligt hos henne då hon hade svårt att orientera sig. Hon blev sakta bättre. Kramperna har slutat, ögonen rullar inte mer och hon förflyttar sig bra. Ser över huvudtaget ganska frisk ut även om hon fortfarande lutar lite åt höger med huvudet ibland. Någon som har några tankar om vad som kan ha hänt?


Sen var det Frejas tur. Efter glädjen med den fina kullen blev det i förrgår smolk i glädjebägaren då jag upptäckte att Frejas ena framben var svullet och hon hade uppenbarligen ont. Inga synliga yttre skador så jag misstänker att hon drabbats av c-vitaminbrist. Hon har hela tiden fått c-vitaminrika grönsaker och även vitamintillskott men tydligen har detta inte varit tillräckligt. Har boostat henne med c-vitamin ordentligt nu så håll tummarna!


Och sedan till det sista eländet(olyckor kommer alltid tre och tre säger man ju så det var väl inte oväntat) Nästan alla de pälsade marsvinen går i uthuset nu sedan några veckor tillbaka och det har fungerat jättebra. de kan gå ut och in som de vill mellan boxen och inhägnaden, vilket är uppskattat. I förrgår observerade jag att Vera inte hängde med de andra i gänget när det vankades mat. Hon satt i hörnan och såg allmänt ruggig ut. När jag undersökte henne rosslade hon och saglade. Hullet var fint så jag är ganska säker på att det inte var några problem med tänderna. Kollade munnen på henne, inga stickskador eller bölder och inget som satt och irriterade. Ingen förkylning eller tecken på övrig infektion. Jag misstänkte att hon fått lunginflammation och isolerade henne, gav antibiotika och försökte mata henne. Hon åt lite grand men utan större intresse. I går var hon ännu sämre, tandköttet blekt och hon var totalt ointresserad av maten. Jag försökte få i henne sockerlösning men det gick inte så bra. I dag var hon död. Såg ut som om hon bara somnat. Synd på en sån trevlig liten tjej...


För att inte bara komma med negativa nyheter så vill jag också informera om att alla ungarna växer och mår bra. Ett gäng var ute i hagen i går för första gången och fick totalt fnatt av lycka. Kolla gärna hemsidan då jag har en hel del finfina ungar till salu. Sidan är inte helt uppdaterad så en del ändringar gällande vilka som är reserverade eller till salu har gjorts. Hör av er så blir ni uppdaterade!

Av Varemis - 8 augusti 2008 20:52

Jag har väntat i evigheter på Frejas kull känns det som. Har sprungit upp och ner i källaren hur ofta som helst de senaste dagarna och det var det första jag gjorde när jag kom upp i morse också. Inga bebisar, attans! En halvtimme senare kommer min dotter rusande och ropar att Freja fött. Hur tusan hann hon? I buren ligger fem stora fina ungar, fyra levande och en dödfödd. Jag har varit jätteorolig för hur hon skulle fixa förlossningen eftersom det gick så illa förra gången, men nu ser det ut som att hon sköter sig alldeles utmärkt som mamma. Hon matar och putsar hur bra som helst. Två fina flickor och två pojkar blev resultatet. Dessa ungar är barnbarn till syrrans amerikaimporterade Godiva som inte längre finns i livet så jag hoppas verkligen att allt går bra med dem! Bilder kommer snart på hemsidan.


Av Varemis - 1 augusti 2008 21:08

I dag har Desirees skinnypojkar flyttat ifrån mamma. Eftersom de fortfarande är små så satte jag in min kastrerade pethane Taggen till dem. Han är helt underbar. Det tog inte fem minuter så hade han en liten unge på ryggen. Ett snällare marsvin får man leta efter! Desiree och hennes lilla dotter Helena har flyttat in in storburen och det blev lite smågruff i gruppen innan de bestämde sig för om det var ok med nytillskotten eller ej, men nu har lugnet lägrat sig över hela gänget.


Freja är högdräktig och jag väntar med spänning på vad som komma skall. Hon klarade inte sin förra kull men jag tycker att en så fin hona får ha en chans till. Håll tummarna för att allt går vägen!

Ovido - Quiz & Flashcards