Alla inlägg under juni 2008

Av Varemis - 9 juni 2008 20:43

I går fick Anna två supersöta lunkaflickor! Jag trodde inte hon skulle ha än på några veckor då hon knappt såg dräktig ut så gissa om jag blev förvånad när det plötslig sprang omkring två små vita sötnosar i storburen. Allt gick dock bra och Anna har nu fått flytta in en egen bur med sina små för att få lite lugn och ro.


Det verkar som att Bonanza äntligen är dräktig. Inte för att jag kan känna några fosterrörelser (inte så lätt heller på en cuy som inte är stilla mer än fyra sekunder i taget...), men hon väger drygt två kg nu så något är på gång. Desiree är också dräktig så små skinnys väntas inom några veckor.


Gamla pärlan gick bort för några veckor sedan. Inget oväntat då hon såg väldigt risig ut redan för någon månad sen. Hon överraskade dock oss alla genom att pigga på sig ordentligt och hänga med flocken ett tag till. Känns bra att hon fikc avsluta sitt liv med lite härlig utevistelse i uteinhägnaden och gott grönt gräs!


För en tid sedan lånade jag hem min svägerskas petmarsvin för att para en lakeland hona jag lånat av syrran. Tanken var att försöka hålla liv i den linje av petgrisar jag haft sedan -98 och Pelle var en nära släkting till mina djur. Dessa petar har varit fantastiskt friska och livsdugliga så det kändes synd att linjen skulle försvinna. När Pelle varit hos mig ett par veckor började han tackla av och låg efter ett par dagar död i buren. Jag kan inte för mitt liv begipa vad som hände. Inga tecken på infektion över huvud taget! Ingen diarré, absolut ingenting! Han var ganska gammal, så min teori är att han efter att ha levt lång tid ensam och dessutom aldrig parat förr, helt enkelt inte orkade med omställningen. Himla förargligt... Inte roligt att ringa till svägerskan och berätta att Pelle tyvärr inte överlevde vistelsen hos mig... Hur som helst blev det inga sura miner och det hade jag inte väntat mig heller då jag vet att hon har förtroende för hur jag sköter mina djur, men det känns ju inte roligt... Hoppas bara att han hann göra det som var syftet med hans första och sista semester och att det blir små "Pellebebisar" så småningom.

Ovido - Quiz & Flashcards