Alla inlägg under april 2008

Av Varemis - 19 april 2008 22:09

I dag har det varit städning för hela slanten! Djurrummet är skurat från golv till tak och jag har möblerat om lite balnd djuren. Alla tjejerna går nu i den ena golvburen och grabbarna i den andra. Galathea och lilla Filifjonkan och Filippa Fizz har nu fått flytta in hos alla de andra tjejerna. Håll tummarna för att ingen är stygg mot dem. De ser väldigt små ut i storburen... Zazza som gått själv ett tag eftersom hon varit krasslig har också fått flytta dit. Vi får se hur hon reder det. Hon är hur pigg som helst, men har haft problem med magen länge nu och vill inte riktigt ta sig i vikt.


Alla djuren var ute i solskenet i dag. Toppen, toppen! Grabbarna var i den ena uteburen och det gick jättebra, men när de skulle flytta in funkade det inte alls mellan Nasse och Arvid. Nasse är min absoluta favorit och jag vill inte riskera att han blir skadad så Arvid fick helt enkelt flytta till Lena (Belikima). Hon har så smått börjat starta upp med marsvin efter många års uppehåll och jag vet att Arvid får det kanonbra hos henne. Det är sällan jag säljer vidare djur jag köpt. De brukar stanna hos mig livet ut, men Arvid är en himla trevlig hane och det känns onödigt att kastrera honom. Bättre att han kan användas i avel ett tag till. 


Desiree, Filifjonkan och inlånade Filimon har varit på utställning i dag med syrran (Imargos). Resultaten var helt ok även om de inte tog hem några priser. Fick åtminstone en godkänd uppfödargrupp!   

Av Varemis - 13 april 2008 11:08

Gamla Pärlan sitter mest uppkurad i en hörna just nu och jag tror inte hon har så lång tid kvar den gamla damen. Jag tror inte att hon är sjuk utan helt enkelt bara gammal. Hennes halvsyster Tingeling gick ju bort för ett tag sedan och nu verkar det vara Pärlans tur. Det är ganska fint väder idag så jag tänkte att flocken skulle få komma ut på gräset för första gången denna säsong. Tror Pärlan kan uppskatta det!

Av Varemis - 10 april 2008 10:54

Det blev inte så lyckat att sätta ihop Nasse med Bonanza. När jag kom ner i källaren var det full med blod på golvet och ingen Nasse syntes till. Efter en stunds letande hittade jag honom längst inne i min sons armékänga som låg på golvet. Fick knappt ut honom igen. Jag vågade ju inte dra i honom eftersom jag inte visste hur skadad han var. När jag väl fick ut honom igen upptäckte jag att han hade ett långt, djupt jack i buken men det hade slutat blöda. Troligtvis har Bonanza jagat honom så han hoppat över kanten på golvburen. Den är av plåt och hörnen väldigt vassa så han har skurit sig rejält i  magen på vägen över. (Kanterna är numera madrasserade så att inget liknande ska hända igen.) Jag fick rengöra såret och spola ordentligt, tepade ihop med kirurgtejp och satte honom på en bactrimkur, sen fick han gå själv i en bur med rena handdukar som underlag. Han har ätit och druckit med god aptit hela tiden och inte verkat märkbart smärtpåverkad. Jag var orolig för att det skulle sitta smuts kvar í såret och infektera, men han är nu efter några veckor helt återställd! Inte minsta tecken på infektion på hela tiden. Det är inte första gången som Nasse råkar illa ut och han är numera en ganska ärrad gosse, men vilket fantastiskt läkekött han har det lilla livet! Jag försöker nu hålla koll på när Bonanza blir brunstig  för att kunna sätta ihop dem under uppsikt när det är dags. Någon tid ensam med min lille favoritgosse får hon inte igen den lilla styggingen!

Ovido - Quiz & Flashcards